Gunnar Hahn berättar

Läs om Gunnar

Läs om musikförlaget

Hur spelmanskvartetten kom till

Sommaren 1936 blev jag erbjuden att spela in 6 låtar på grammofon med en kvartett, där jag skulle traktera dragspel. Jag fick själv utse de andra instrumenten.

En fiol skulle givetvis först vara med - den hade varit det ledande folkinstrumentet i flera hundra år. Klarinetten med sin runda tonfärg var också självklar, men vilket instrument skulle passa i basen? Det skulle fungera både som klangbotten för de andra melodiinstrumenten och ge en distinkt rytm åt danslåtarna.

Nu hade jag under många år på orkesterkoncerter glatt mig åt fagotten, som både kunde vara bondskt skämtsam i staccato och mycket lyrisk i legato. Så varför inte pröva det instrumentet i kvartetten?

Men jag valde den största och i tonläge djupaste fagotten - kontrafagotten - vid denna första inspelning. Senare gick jag över till den reguljära fagotten, som också fick vara med i melodiväven.

Toniskivorna (så hette grammofonbolaget) slog bra, och kvartetten fick därigenom spela många program hos Radiotjänst (numera Sveriges Radio)

Gunnar Hahn 1997